Tsja, klinkt eigenlijk wel duidelijk toch?! Dat zou een tikkie wijsneuzerig zijn, want anders zou je dit artikel niet lezen. In dit artikel leggen we je in het kort haarfijn uit wat een commercieel tekstschrijver is, wat van een tekstschrijver een commerciële tekstschrijver maakt en wat van een commercieel tekstschrijver nou een écht goede commercieel tekstschrijver maakt. Lees snel verder!
Nou, vertel maar eens wat een commercieel tekstschrijver is!
Ik dacht dat je het nooit zou vragen! Maar laten we dit eerst even uitsplitsen in een commercieel tekstschrijver en een reguliere tekstschrijver. Ik kom straks terug op wat een commercieel tekstschrijver is, beloofd. Een tekstschrijver is iemand die, al dan niet beroepsmatig, teksten schrijft om een bepaald doel te bereiken. Dit kan zijn ter vermaak, zoals bijvoorbeeld een boekenschrijver, een scriptschrijver voor bijvoorbeeld een film of toneelstuk, strips, kunst of gedichten, maar ook in de politiek heb je tekstschrijvers en zelfs speechschrijvers die hele toespraken voor politici bedenken en schrijven. Daarnaast heb je natuurlijk ook veel tekstschrijvers in het commerciële bedrijfsleven, maar daar komen we later op terug. Een tekstschrijver wil zijn boodschap dus op een bepaalde manier laten landen bij de lezer. Een goede tekstschrijver heeft hiervoor bepaalde talenten of doorontwikkelde kwaliteiten nodig.
Wat maakt van een tekstschrijver dan een goede tekstschrijver?
Nou, om te beginnen heeft een tekstschrijver goed taalgevoel. De ervaring leert dat dit meestal mensen zijn die vroeger op school al moeiteloos door het vak Nederlands gingen en zich goed kunnen uitdrukken. Je wilt als tekstschrijver een tekst namelijk zo ‘verpakken’ dat jouw doel van de tekst bereikt wordt. Dat kan in het kader van vermaak zijn om mensen te boeien, in vervoering te brengen, te laten lachen, huilen, of, zoals in de politiek, te overtuigen van iets. Ook commercieel tekstschrijvers focussen zich meestal op overtuigende teksten.
Nou, leg me dan maar eens uit wat een commercieel tekstschrijver is.
Ja hállo, als je me niet steeds onderbreekt, komen we daar vanzelf! Sterker nog, ik wilde dit net uitleggen. Enfin, een commercieel tekstschrijver bezit in essentie dezelfde capaciteiten als een ‘normale’ tekstschrijver, maar schrijft zijn of haar teksten met commerciële bedoelingen. Nou hoor ik je denken: ‘aan wat voor bedoelingen moet ik dan denken’? Platgeslagen duiden we met de term ‘commercieel’ personen, bedrijven of sectoren aan die als doel hebben om winst te maken.Een commercieel tekstschrijver die wordt ingezet door een commercieel bedrijf of persoon, is niet persé bezig met die winst, maar snapt wel dat een tekst met deze bedoelingen anders in elkaar steekt dan een ‘normale’ tekst. Écht goede commercieel tekstschrijvers zijn schaars en hebben in deze wereldeconomie altijd wat te doen, want dagelijks word je om de oren geslagen met commerciële teksten. Is het niet in de krant, supermarktfolder of je favoriete magazine, dan is het wel op televisie of op social media.
Wat heeft een goede commercieel tekstschrijver dan wat een ‘normale’ tekstschrijver niet heeft?
Kijk, nu komen we tot de essentie! Een commercieel tekstschrijver heeft commercieel gevoel. Wat houdt dat precies in? Als commercieel tekstschrijver wil je een product, dienst met behulp van een verhaal aan de man brengen bij de lezer. Je weet heel goed wat je wilt verkopen, maar om je verhaal te laten beklijven bij de lezer kan je niet zomaar in het wildeweg gaan schrijven. De meest belangrijke eigenschap die een commercieel tekstschrijver daarom moet hebben is inlevingsvermogen. Hiervoor moet je je doelgroep goed kennen. Wat denkt de lezer tijdens het lezen van mijn boodschap? Welke taal gebruik ik om mijn doelgroep aan te spreken? Formeel of informeel? Humoristisch of serieus? Jargon of niet? Je kunt je voorstellen dat je voor het verkopen van versierde hondenaccessoires op Facebook een andere taal kan aanslaan dan een makelaar die alleen kastelen en landhuizen in zijn of haar portefeuille heeft. Daarnaast wil je niet dat je tekst té gladjes is of alleen maar de positieve zaken belicht, want daar prikt de geoefende lezer doorheen. Verplaats je altijd in de meest kritische lezer. Daarom leest een goede commercieel tekstschrijver zijn of haar tekst vaak opnieuw door. Roept je tekst vragen of onduidelijkheden op die je verhaal ondermijnen of tekortdoen? Dan beantwoord je die gelijk in je verhaal, zodat er geen open eindjes ontstaan. Last but not least: een goed commercieel tekstschrijver weet dat de gun-factor van zijn of haar bericht de sleutel is tot succes. Roep dus simpel gezegd niet ‘wij zijn de beste, dus kies voor ons’ maar verplaats je in je doelgroep en benader je product of verhaal vanuit hen, dus ‘hoe gaat mijn verhaal of product bijdragen aan hun geluk, tevredenheid of levensstijl’? Zoals gezegd moet je je als commercieel tekstschrijver dus goed kunnen verplaatsen in je doelgroep (of ‘levelen’ zoals dat zo mooi heet) en je moet het psychologische spelletje snappen. Dit maakt dat je geraffineerde teksten schrijft waarbij je iets aan de man brengt, zonder dat je de irritatiegrens van de lezer opzoekt en je jezelf opdringt. Kortgezegd leg je als commercieel tekstschrijver dus veel meer focus op je doelgroep en ben je naar buiten gericht. Als ‘normaal’ tekstschrijver blijf je juist dichter bij je eigen verhaal en ben je naar binnen gericht. Maar ook binnen het commerciële tekstschrijven heb je schrijvers in verschillende soorten en maten.
In wat voor sectoren werken commercieel tekstschrijvers zoal in Nederland?
Goede vraag! Tegenwoordig heb je enorm veel marketingbedrijven en reclamebureaus die gespecialiseerd zijn in het commercieel verpakken van producten of diensten. Dat doen ze met beeld, geluid en/of commerciële teksten. Denk ook aan de vele content op internet die geschreven wordt. Wil je dat je website goed wordt gevonden op internet? Dan schakel je een SEO-specialist in. Deze zorgt ervoor dat je teksten en scripts op je website zó zijn geschreven, dat ze makkelijk door lezers worden gevonden. Vaak moet een SEO-specialist zich hiervoor verplaatsen in de doelgroep om de zoektermen en spreektaal van de content aan te passen, zodat de zoektermen van deze doelgroep matchen met jouw tekst en deze bovenaan de zoekmachines verschijnt.
Interessant! Maar is wat jullie bij House of Tenders doen niet ook hartstikke commercieel?
Je bent me net weer voor, maar daar heb je helemaal gelijk in! Een planschrijver, EMVI-schrijver of tenderschrijver is bij uitstek een commercieel tekstschrijver.
Wat is een planschrijver?
Een planschrijver is iemand die namens de inschrijvende partij het plan van aanpak schrijft. Dit kan iemand van het inschrijvende bedrijf zelf zijn, of iemand van buitenaf zoals wij.
Wat doet een planschrijver?
Een planschrijver of EMVI-schrijver schrijft bij een aanbesteding namens de inschrijvende partij het plan van aanpak. Afhankelijk van de opdracht mag dit plan uit een aantal A4 bestaan en moet hij of zij verschillende vragen (gunningscriteria) verwerken en beantwoorden in het plan. Het is aan de planschrijver om hier een logisch, SMART en tegelijkertijd toch lekker lezend en coherent verhaal van te maken wat goed de vraag van de aanbestedende partij beantwoordt. Het schrijven van plannen van aanpak is dan ook een vak apart. Geen wonder dat daarom veel bedrijven ervoor kiezen om dit uit te besteden aan bedrijven zoals House of Tenders.
Wat maakt dit vak dan zo commercieel?
Dat vinden we leuk om uit te leggen! Als een bedrijf zich bij ons meldt, willen ze meedoen aan een aanbesteding. Wij leren vervolgens het bedrijf kennen en verdiepen ons in de wens van de opdrachtgever. Bij het schrijven van het plan slaan wij als het ware een brug tussen de vraag van de opdrachtgever en het aanbod van onze klant. Dat vraagt benadrukking van positieve punten, verzachting van eventuele tekortkomingen en het juiste taalgebruik om het beoordelingsteam te prikkelen. Wij schrijven veel plannen voor aanbestedingen in de bouw- en infrawereld. Het is dan de kunst om het plan zó te schrijven, dat er voldoende technische onderbouwing in het plan zit om de technische beoordelaars tevreden te stemmen, maar ook om het voor elke beoordelaar (dus ook niet-technische beoordelaars) begrijpelijk en leesbaar te houden. We houden er altijd rekening mee dat beoordelaars van opdrachtgevers dit werk er vaak bij moeten doen en regelmatig in de avonduren of op weg naar huis onze plannen lezen. We kunnen ons daarom geen saaie droge kost permitteren en moeten daarom de lezer vanaf de eerste letter en het eerste beeld boeien totdat ze de laatste pagina omslaan. Je snapt: een vak apart en wij maken hier een sport van.
Dit is wederom weer een enorme bak aan informatie! Kan je dit nog even voor me samenvatten?
Natuurlijk! Een commercieel tekstschrijver onderscheidt zich van een niet-commercieel tekstschrijver door zich te focussen op de lezer en daarna pas op de boodschap. Ze zijn niet alleen goed in taal, maar kunnen door hun inlevingsvermogen goed aanvoelen hoe ze met hun teksten de juiste snaar weten te raken. Ze kunnen ‘levelen’ met verschillende doelgroepen of klanten. Hun taal hierop aanpassen en zorgen dat hun tekst het beoogde effect heeft, bij voorkeur zonder de irritatiegrens bij de lezer op te zoeken. Bij House of Tenders doen onze planschrijvers dit aan de lopende band, door plannen voor zeer uiteenlopende branches en opdrachtgevers te schrijven.
Als ik dit allemaal lees denk ik niet dat ik in de wieg ben gelegd om commerciële teksten te schrijven. Kunnen jullie mij niet helpen? Leuk! Wij helpen je graag. Ga naar onze contactpagina en neem vrijblijvend contact met ons op.
Meer weten over de wereld van aanbestedingen?
Neem dan hier contact met ons op of abonneer je op onze nieuwsbrief en ontvang maandelijks interessante informatie met betrekking tot aanbestedingen die we niet op onze website delen!