Tijdens de eerste sessie, de strategiesessie, staat de vraag centraal: ‘Wat wil de opdrachtgever?’ We zoeken met elkaar naar de vraag achter de vraag. Hiervoor nemen we de aanbestedingsleidraad en de gunningscriteria met elkaar door. Op basis daarvan kijken we welke aanpak het beste past in dit specifieke Plan van Aanpak. Hieruit volgt een winstrategie welke we gebruiken om het Plan van Aanpak op te zetten.
Hoe komen we tot die winstrategie?
Op het moment dat wij samen met de klant (de marktpartij) de aanbesteding starten en het Plan van Aanpak gaan schrijven, stellen we de klant tijdens de strategiesessie een aantal vragen, zoals:
- Wat is voor deze specifieke opdrachtgever écht belangrijk?
- Waar zijn wij goed in?
- Wat kunnen we nog verbeteren?
- Wat is ons onderscheidend vermogen ten opzichte van de concurrent(en)?
In een (creatieve) brainstormsessie komen we tot deze antwoorden. Afhankelijk van de uitvraag stellen we onze klant prikkelende vragen, leggen we een scenario voor of gaan we aan de slag met post-its en verschillende opdrachten. Met de antwoorden op bovenstaande vragen bepalen we uiteindelijk de winstrategie. Dit zijn de aspecten waar we extra licht op laten schijnen in het Plan van Aanpak, omdat we het gevoel hebben dat we daar de opdracht mee gegund krijgen. Deze strategie is gebaseerd op de grootste krachten van de marktpartij, die we voor een specifieke aanbesteding als troef inzetten. Deze aspecten passen bij (de uitdagingen van) het project, bij de wensen van de opdrachtgever en bij de sterke punten van de inschrijver.