Afgelopen Prinsjesdag zijn de plannen van het nieuwe kabinet-Schoof gepresenteerd. Met de nieuwe samenstelling van de politiek komen op meerdere vlakken kleine, maar ook grotere veranderingen. Ook binnen sectoren zoals de energietransitie, de bouw en de infrastructuur – waar House of Tenders zich onder andere op richt – zullen bedrijven nieuwe ontwikkelingen tegenkomen. Om een beter inzicht krijgen in de veranderingen binnen deze sectoren, en welke kansen bedrijven hierin kunnen pakken, bespreekt dit artikel in grote lijnen de plannen van het nieuwe kabinet.
Energietransitie & duurzaamheid
De energietransitie en duurzaamheid hebben de afgelopen jaren veel aandacht gekregen in Nederland. Internationale afspraken verplichten bedrijven in diverse sectoren om duurzaamheid in hun tenderplannen op te nemen. In het nieuwe kabinet krijgt duurzaamheid een iets andere rol. Hoewel het kabinet het thema nog steeds belangrijk vindt, worden er bijvoorbeeld geen nieuwe of aanvullende eisen aan de bouwregelgeving voor woningen toegevoegd. De uitvoering van Europese richtlijnen of bestaande afspraken blijven wel gelden.
Nieuwe kans: kerncentralesOm klimaatdoelstellingen te bereiken, wil het kabinet op een slimme en schone manier de energietransitie doorzetten. Dit houdt in dat de kerncentrale in Borssele openblijft en in de komende jaren goed onderhouden moet worden, zodat deze niet in 2033 hoeft te sluiten. Op dit moment wordt er in Petten al gewerkt aan een nieuwe kernreactor voor isotopen, die naar verwachting in 2025 in gebruik zal worden genomen. Daarnaast zijn in voorgaande jaren al voorbereidingen getroffen voor de bouw van 2 nieuwe kerncentrales. Het nieuwe kabinet zet deze plannen voort en werkt aan een aanbesteding die in 2025 zal starten. Daarbovenop wil het kabinet nog 2 extra kerncentrales in Nederland bouwen, met de optie om ook meerdere kleine centrales te ontwikkelen. Deze centrales zouden vanaf 2040 schone energie moeten leveren, zodat Nederland in dat jaar geen CO2 meer uitstoot bij elektriciteitsopwekking. |
Woningtekort & bouwen
Nederland zit al een tijd in een woningcrisis. Het kabinet wil daarom het vorige beleid voortzetten en jaarlijks 100.000 nieuwe woningen realiseren, zowel door nieuwbouw als het ombouwen van bestaande panden. Hiervoor is 5 miljard euro beschikbaar, plus 2,5 miljard voor de bereikbaarheid van de nieuwe woningen. Dit biedt mooie mogelijkheden voor de bouwsector: zowel bij nieuwbouwprojecten als de herontwikkeling van bestaande panden kunnen bedrijven profiteren van deze financiële impuls. Daarnaast biedt dit de kans om actief bij te dragen aan het oplossen van de woningcrisis.
Nieuwe kans: parallel plannenHet kabinet wil zich richten op efficiëntere processen in woningbouwprojecten, die nu vaak veel vertraging oplopen, vooral bij de planvorming. Een van hun ambitieuze plannen is de introductie van een pilot voor parallel plannen, waarbij de verschillende fasen van een bouwproject gelijktijdig kunnen worden uitgevoerd. Dit kan de ontwikkeltijd van een project, die nu gemiddeld 10 jaar bedraagt, terugbrengen naar 6 tot zelfs 2 jaar. Het sturen op doorlooptijden wordt daarnaast een standaardvoorwaarde voor gebiedsontwikkeling en projecten waar de Rijksoverheid bij betrokken is. |
Branches zijn echter ook kritisch over de ambitieuze bouwdoelstellingen: ze vinden de plannen te vaag en lastig uitvoerbaar, en de verminderde focus op duurzaamheid is een punt van zorg. Het is daarom belangrijk om de ontwikkelingen de komende maanden goed te volgen, zodat bouwbedrijven een duidelijker beeld krijgen van wat zij in de toekomst kunnen verwachten. House of Tenders houdt deze ontwikkelingen goed in de gaten, aangezien de bouwsector een van onze belangrijkste dienstverleningstakken is en wij bouwbedrijven helpen bij het winnen van aanbestedingen. Een aanbesteding winnen is immers alleen mogelijk met het allerbeste plan. Bekijk hier wat House of Tenders kan betekenen voor bouwondernemingen in Nederland.
Infrastructuur
Ook de toekomst van de Nederlandse infrastructuur, waaronder wegverkeer, spoorwegen, scheep- en luchtvaart, krijgt veel aandacht, vooral op de instandhouding ervan. Veel belangrijke elementen van de infrastructuur, zoals bruggen, viaducten en sluizen, zijn verouderd en hebben behoefte aan vervanging of groot onderhoud. Bovendien worden er eind 2025 nieuwe afspraken gemaakt over hoe de versterking van de dijken tijdig en efficiënt kan worden aangepakt.
Op gebied van infrastructuur wordt Schiphol extra uitgelicht. Eerder werd al bekend dat Schiphol de komende jaren de grootste investering ooit zal meemaken. Het kabinet benadrukt het grote economische belang van Schiphol en stelt bovendien dat de luchthaven minder hoeft te krimpen, in tegenstelling tot het vorige kabinet.
Nieuwe kans: de Lelylijn en NedersaksenlijnEr is de afgelopen jaren veel over gesproken, maar het nieuwe kabinet heeft de plannen voor de Lelylijn en de Nedersaksenlijn nu als prioritaire projecten aangemerkt. De Lelylijn, een voorgestelde spoorlijn die Lelystad met Groningen verbindt, zal de reistijd tussen Groningen en de Randstad terugbrengen tot 1 uur en 30 minuten. De Nedersaksenlijn, die Groningen met Enschede moet verbinden, krijgt de steun van het kabinet om de economische en maatschappelijke ontwikkeling van de regio te bevorderen. Hoewel beide projecten nog niet zijn gestart, zijn ze wel geprioriteerd en is er budget voor gereserveerd. Over dat laatste valt nog wel wat te zeggen: de Lelylijn gaat ongeveer 13,4 miljard euro kosten, terwijl er momenteel slechts 3 miljard gereserveerd is. Bovendien zou eventuele steun vanuit de Europese Unie pas in 2028 beschikbaar kunnen komen. Voor de Nedersaksenlijn geldt dat er slechts 85 miljoen euro beschikbaar is, terwijl er 3 miljard nodig voor is. Dit betekent dat de financiering van beide projecten nog de nodige uitdagingen met zich mee zal brengen. Toch kunnen we verwachten dat er de komende jaren stappen gezet worden, vooral omdat het plan brede steun krijgt vanuit de hele Tweede Kamer, inclusief de oppositiepartijen. Hoe groot die stappen zullen zijn? Dat blijft nog even spannend – we zullen het moeten afwachten. |
Risico’s bij de infrasector
Zoals eerder benoemd heeft het kabinet aangekondigd 2,5 miljard euro extra te reserveren voor het verbeteren van de bereikbaarheid rondom nieuwbouwwoningen. Toch is er ook kritiek. Zo merkte Algemene Rekenkamer op dat er nog weinig duidelijkheid is over hoe deze plannen gefinancierd zullen worden. Zij berekenden dat er tot 2037 zo’n 25 miljard euro extra nodig is voor het onderhoud van wegen en spoorlijnen door Rijkswaterstaat en ProRail, wat neerkomt op ongeveer 1,7 miljard euro per jaar. Hoewel er in de nieuwe begroting meer geld is uitgetrokken voor onderhoud en vernieuwing, blijft dit bedrag 1,4 miljard euro lager dan wat volgens de Rekenkamer nodig zou zijn.
Met een tekort van 1,4 miljard euro per jaar en een enorme behoefte aan extra middelen voor onderhoud en vernieuwing, is het ook voor ondernemingen in de infrastructuur belangrijk om de ontwikkelingen op dit gebied te volgen, de risico’s in kaart te brengen en slimme keuzes te maken. Het is namelijk van groot belang om goed voorbereid te zijn op de aanbestedingsmarkt.
Ook hierbij kan House of Tenders ondersteuning bij bieden. Onze expertise in het ontwikkelen van haalbare en strategisch sterke EMVI- en BPKV-plannen helpt bedrijven niet alleen om risico’s te beheersen, maar ook om optimaal gebruik te maken van de beschikbare middelen. Met diepgaande kennis van tenders en complexe infrastructuurprojecten zorgen wij ervoor dat bedrijven goed voorbereid zijn, ook in een sterk concurrerende en steeds veranderende markt.