Johan Troelstra werkt sinds 1 augustus bij House of Tenders als hoofd tendermanagement. Vanuit zijn achtergrond in en organisatiesociologie had hij niet direct gedacht de wereld van het aanbesteden in te rollen. Per toeval kwam hij vanuit zijn netwerk terecht bij Dierenpark Amersfoort waar hij opklom van projectmedewerker tot statutair directeur. Via wat omzwervingen kwam hij ruim 20 jaar geleden terecht bij Connexxion, waar hij de salesorganisatie klaarstoomde voor de wereld van het aanbesteden. Sindsdien is hij in verschillende functies, meestal vanuit verkoop en regelmatig ook vanuit inkoop, altijd bezig gebleven met aanbestedingen. Met zijn ervaring in deze complexe wereld brengt hij dan ook een vracht aan kennis binnen. Hoog tijd dus om eens wat beter kennis met hem te maken en te vragen hoe hij tegen House of Tenders en de wereld van het aanbesteden aankijkt!
Hoe ga jij House of Tenders als organisatie nóg verder helpen?
House of Tenders is natuurlijk nog een jong bedrijf. Wat mij bij de kennismaking van de organisatie met Arjan en Cristian enorm aansprak, is dat er een duidelijk idee is over hoe House of Tenders van zijn medewerkers echte professionals maakt. Niet alleen professionals door de ogen van de opdrachtgever, maar ook hoe medewerkers zichzelf ontwikkelen. Dat vond ik heel bijzonder om te zien, omdat er zo goed is nagedacht over hoe je iemand gaat on-boarden en hoe je iemand helpt bij zijn groei naar het worden van een senior als planschrijver of projectleider. Daar zit echt een uitgedachte methodiek achter. Daarnaast heeft House of Tenders de ambitie om op verantwoorde wijze door te groeien, in schaal en in branches. Dat brengt met zich mee dat er in die opleidingsfaciliteiten natuurlijk de volgende stap moet worden gemaakt. Ik vind het een hele gave uitdaging om daarover mee te denken en dit vervolgens in de praktijk uit te voeren. Mijn professionele hart gaat daar echt sneller van kloppen, want ik kan met jonge mensen aan de slag én ik kan er mijn kennis en kunde in kwijt. Zo kan ik echt in de praktijk laten zien hoe je met kleine aanpassing dat wat al staat als een huis, nog net iets beter kan maken!. Ik heb vanuit al die jaren bezig zijn met aanbestedingen, vanuit inkoop- en verkoopperspectief, zoveel verschillende ervaringen opgedaan, dat er vrijwel altijd wel een link is met een project waar ik nu bij help. Die kennis is natuurlijk super waardevol. Zo kan ik planschrijvers en projectleiders verder helpen. Dat soort ervaringen delen haal ik heel veel energie uit.
Hoe zie jij de toekomst van House of Tenders voor je?
Ik denk dat House of Tenders alle ingrediënten in zich heeft om succesvol door te ontwikkelen in de aanbestedingswereld. Er zijn heel veel kansen om de dienstverlening te verbreden. House of Tenders staat echt voor kwaliteit en daarin kun je nog een aantal dimensies toevoegen: Zo kan je voor opdrachtgevers opleidingen verzorgen om hun tenderkwaliteit te verbeteren. Maar er zullen vast ook nieuwe takken bijkomen die nu nog niet zo voorspelbaar zijn. Daarin kan ik goed ondersteunen, door bijvoorbeeld te zorgen dat het opleidingsprofiel weer klopt, door te zorgen dat mensen de ruimte krijgen en hun kansen pakken om zelf te groeien als professional, en tegelijkertijd natuurlijk door een bijdrage te leveren in onze dienstverlening naar klanten toe. Ik denk dat House of Tenders echt alles in zich heeft om steeds meer gezien te worden als de echte expert; een autoriteit in aanbestedingsland waar opdrachtgevers graag hun oor te luisteren leggen en waarmee het fijn is om mee samen te werken, omdat de dynamiek goed zit en House of Tenders echt frisheid uitstraalt. Ik zie daar enorm veel kansen.
Zoals je al aangaf heb je vele verschillende functies in deze wereld bekleed. Waarom word jij hier zo warm van? Wat zijn voor jou de interessantste uitdagingen? En welke projecten spreken jou zo aan?
Het allerleukste vind ik projecten waarbij verschillende expertises moeten worden aangeboord om een winnend plan te maken. Waarom? Omdat dat de kans biedt om allemaal verschillende mensen vanuit hun eigen manier naar hetzelfde te laten kijken. Iedereen heeft weer andere innovatieve ideeën en het is erg interessant en uitdagend om met zo’n groep mensen samen te werken. Je komt zo ook tot de meest creatieve oplossingen. Daarnaast haal ik veel energie uit de intellectuele uitdaging, om aan het begin van het traject te doorgronden wat de motieven zijn geweest van opdrachtgevers om juist op die manier hun inkoopbehoefte uiteen te zetten in de leidraad. Ook vind ik het leuk om nieuwe mensen te leren kennen en hun onderneming te doorgronden. Al met al is het leggen van de eerste puzzelstukjes, om vervolgens te faciliteren dat het een mooi plaatje wordt, en het helpen van de planschrijver, iets wat ik heel graag doe!
Hoe heb jij je eerste maanden bij House of Tenders beleefd?
Al bij de eerste kennismaking met Arjan en Cristian was er gelijk een klik. House of Tenders heeft veel jonge mensen, die heel goed weten waar ze mee bezig zijn, en professioneel gezien juist al heel volwassen zijn. Je merkt ook dat iedereen super gedreven is. Zo heb ik mijn eerste periode met veel enthousiasme beleefd. Wat ik verder ook gemerkt heb, is dat alles wat House of Tenders doet, gebeurt met een doel; er is duidelijk over nagedacht. Dat spreekt me heel erg aan bij House of Tenders en de mensen. De organisatie is denkt continue na over hoe iedereen zich op zijn plek voelt, en over hoe er uitdagingen en kansen blijven. Iedere dag zijn we bezig om te kijken hoe we dat nog beter kunnen doen. Dat zit echt in de bedrijfscultuur en ik denk dat we daar ook wel trots op mogen zijn.
Hoe heb jij de wereld van aanbestedingen over de jaren zien veranderen?
Vanuit inkoopperspectief zie ik dat er steeds slimmer wordt nagedacht over hoe de markt het best kan worden geprikkeld om het beste uit zichzelf omhoog te halen. Dat is natuurlijk wel opdrachtgever en branche gerelateerd. Bepaalde opdrachtgevers hebben daarin echt goede methoden en technieken uitontwikkeld. Deze worden binnen aanbestedingen nu steeds verder uitgerold en worden ook bij steeds meer organisaties toegepast.
En hoe verwacht je dat dit in de nabije toekomst verder gaat veranderen?
Iedereen die inkoopt gaat in meer of mindere mate gebruik maken van aanbestedingstechnieken. Ik denk dat er steeds meer sprake zal zijn van kwalitatieve criteria die zoeken naar onderscheidend vermogen op aspecten als service, partnerschap, enzovoorts. Het zou mij niks verbazen als er vanuit het gedachtegoed van de beleveniseconomie, zoals dat zo mooi wordt genoemd, inkooptechnieken worden ontwikkeld. Dus dat er meer op de zachte kant wordt geselecteerd. Dat gaat natuurlijk wel wat vragen van ondernemers. Want als opdrachtgevers steeds om dat onderscheidend vermogen vragen, dan zal het regelmatig gebeuren dat een inschrijver geconfronteerd wordt met een uitvraag, waarbij die tijdens de doorlooptijd van het produceren van een offerte echt aan concrete business-development moet doen, omdat het onderscheidend vermogen waar de inkoper om vraagt nog niet helemaal in de reguliere bedrijfsvoering is doorgevoerd. Dat zijn wel echt spannende dingen voor de komende jaren.