ClickCease

House of Graphic Design, het zusje van House of Tenders

Wat is het geheim achter een krachtig merk en een sterke visuele identiteit? Bij House of Graphic Design weten ze het antwoord. Als zusterbedrijf van House of Tenders biedt House of Graphic Design gespecialiseerde vormgeving die bedrijven onderscheidt en hun merkidentiteit versterkt. In dit artikel nemen we je mee door de geschiedenis van House of Graphic Design, vertellen we over de samenwerking met House of Tenders, lichten we onze diensten en werkwijze uit en geven we een kijkje in ons portfolio.

 

De geschiedenis van House of Graphic Design

Het verhaal van House of Graphic Design begint bij House of Tenders, waar we bedrijven ondersteunen in het schrijven en winnen van aanbestedingsplannen. Gedurende de jaren bleek dat de grafisch vormgevers binnen House of Tenders niet alleen een belangrijke rol speelden in het versterken van tenderplannen, maar ook in het ontwikkelen van krachtige visuele communicatie.

Onze vormgevers waren destijds – en zijn nog steeds altijd – op zoek naar nieuwe uitdagingen, naast het vormgeven van tenderplannen. Meer afwisseling, meer vrijheid en meer ruimte om creatief buiten de gebaande paden te denken. Deze ambitie was in 2020 de aanleiding voor het ontstaan van House of Graphic Design.

Vandaag de dag is House of Graphic Design gespecialiseerd in een breed scala aan grafische projecten. Naast de reguliere tenderopmaak werken onder andere aan brochures, jaarverslagen en beursmaterialen. De werkwijze is praktisch, doelgericht en flexibel – eigenschappen die zijn meegenomen uit de ervaring in de tenderwereld.

 

Samenwerking met House of Tenders

House of Graphic Design is voortgekomen uit House of Tenders en is gevestigd in hetzelfde kantoor in Utrecht. Dankzij deze nauwe samenwerking versterken we elkaar. De vormgevers van House of Graphic Design verzorgen de vormgeving voor klanten van House of Tenders, maar bieden daarnaast ook hun eigen diensten aan via House of Graphic Design.

Terwijl House of Tenders zich richt op het schrijven van aanbestedingsplannen, ligt het specialisme van House of Graphic Design volledig in professionele vormgeving, met diensten die verder gaan dan alleen tenderontwerpen. Onze vormgevers nemen hierbij de innovatieve insteek van House of Tenders mee in hun werk bij House of Graphic Design. Deze sterke focus op innovatie vormt een belangrijke drijfveer bij de ambitie van House of Graphic Design om de komende jaren te groeien, zowel qua expertise als met meer medewerkers.

 

Welke diensten biedt House of Graphic Design aan?

Bij House of Graphic Design bieden we verschillende grafische diensten aan. De volgende diensten zijn onze specialiteiten, maar onze vormgevers kunnen nog veel meer. Of het nu gaat om een uniek ontwerp, een visuele identiteit of een ander grafisch project, zij denken graag mee en zorgen voor een oplossing op maat, die aansluit bij de specifieke wensen van onze klant.

  • Tenderontwerp. Een professioneel en aantrekkelijk ontwerp dat een aanbestedingsplan duidelijk presenteert, de boodschap versterkt en de winkansen bij aanbestedingen vergroot.
  • Brochure. Een krachtig communicatiemiddel dat de boodschap helder en aantrekkelijk overbrengt, en de aandacht van de doelgroep trekt.
  • Jaarverslag. Een eigentijds en professioneel ontwerp dat doelen en prestaties overzichtelijk en aantrekkelijk presenteert.
  • Magazine. Inspirerende magazines die informeren, inspireren en visueel indruk maken, afgestemd op de doelgroep en boodschap.
  • Beursmateriaal. Creatief en professioneel ontworpen beursmateriaal dat een merk krachtig vertegenwoordigt en de aandacht trekt van (potentiële) klant.
  • Infographics. Helder vormgegeven infographics die complexe informatie eenvoudig en visueel toegankelijk maken voor het publiek.

 

Van idee naar eindproduct

Bij House of Graphic Design geloven we in een gestructureerde en persoonlijke aanpak. We nemen de klant stap voor stap mee in het proces, zodat de visie en wensen altijd centraal staan. Wij gaan als volgt te werk:

  1. Kennismaking en offerte. We starten met een kennismaking om de wensen, doelen en ideeën van de klant goed in kaart te brengen. We luisteren naar het verhaal, stellen vragen en bepalen samen de richting van het project. Op basis hiervan stellen we een passende offerte op, zodat de klant precies weet waar ze aan toe zijn.
  2. Brainstorm en concept. Na het afstemmen van de offerte gaan we aan de slag met de eerste ideeën. We brainstormen, experimenteren en werken een conceptontwerp uit dat aansluit bij de doelstellingen van de klant en de identiteit van het merk.
  3. Presenteren en feedback. Vervolgens presenteren we het concept aan de klant. Hierin is feedback is voor ons cruciaal – het helpt ons om het ontwerp verder te verfijnen en beter aan te laten sluiten bij de verwachtingen.
  4. Uitwerking ontwerp. Na de feedback gaan we aan de slag met de definitieve uitwerking van het ontwerp. We besteden aandacht aan details, zorgen voor een professionele afwerking en blijven communiceren om te zorgen dat alles precies naar wens is.
  5. Oplevering en drukwerk. Het eindresultaat is klaar! We leveren het ontwerp op in de afgesproken vorm en zorgen ervoor dat alles goed en volledig wordt aangeleverd. Uiteraard staan we open voor eventuele vragen of aanpassingen, zodat de klant helemaal tevreden is over het eindproduct.

 

Afwisselende projecten: een greep uit wat onze vormgevers doen

Door de nauwe samenwerking met House of Tenders hebben onze vormgevers veel ervaring met tenderontwerpen. Ze weten precies hoe je een ontwerp maakt dat zich onderscheidt van andere inschrijvende bedrijven. Hierbij vraagt elke aanbesteding om een unieke aanpak. Voor een bouwbedrijf is soms een strak en overzichtelijk ontwerp de beste keuze, zodat hun technische expertise goed naar voren komt. Voor een creatieve organisatie kan juist een speelse en visuele stijl nodig zijn om hun verhaal op een pakkende manier te vertellen. Benieuwd naar de verschillende stijlen van tenderontwerpen? Lees hier meer.

Voor een voorbeeld van onze brochureontwerpen, kijken we naar onze samenwerking met het Amsterdam UMC. Het Amsterdam UMC onderzocht hoe supermarkten de consument kunnen stimuleren om gezondere keuzes te maken, en benaderde ons met de vraag om hun onderzoeksrapport om te zetten in een leesbare en pakkende brochure. Na het doorgronden van de USP’s van het rapport, ontwikkelden we verschillende ontwerpconcepten. Het derde concept, zoals te zien is hieronder, heeft een praktische insteek en neutraal kleurgebruik. Dit bleek het best te werken en is het uiteindelijke ontwerp geworden. Meer weten over dit project? Lees hier meer.

Voor het College van Toezicht Auteursrechten (CVTA) hebben we meerdere projecten uitgevoerd. Zo hebben we hun jaarverslag 2023 ontworpen, een financieel rapport vormgegeven en een jaarplan voor 2025 ontwikkeld.

Bij jaarverslagen, maar ook bij veel andere projecten in bijvoorbeeld de bouwsector, draait het vaak om het vertalen van complexe informatie naar een heldere, effectieve en professionele presentatie. Dit kan door bijvoorbeeld gebruik te maken van infographics. In een wereld waarin mensen worden overspoeld met informatie, biedt dit een manier om belangrijke boodschappen gemakkelijk over te brengen, zoals te zien is in het voorbeeld hieronder.

 

 

Sara Terwisscha van Scheltinga, over haar werk als grafisch vormgever bij House of Tenders:

“Wat mij het meest inspireert in mijn werk als vormgever, is om van droge informatie een aantrekkelijk ontwerp te maken. Je begint met een lege pagina, en daar kan van alles uit ontstaan dat de aandacht pakt en een tekst echt tot leven brengt. Voor mij ligt het geheim van een goed grafisch ontwerp in de balans tussen aantrekkelijkheid en eenvoud. Het ontwerp moet aansluiten bij de doelgroep en rustig blijven; een goed ontwerp heeft niet veel nodig, maar alles moet wel kloppen. Een project waar ik bijzonder trots op ben, is een tenderontwerp voor de schoonmaak van het Miro-kantoor, waarbij ik de kleurrijke huisstijl van Victoria combineerde met de visuele stijl van een Miro-bord. Daarnaast ben ik trots op mijn werk met faseringskaarten en bouwplaatsinrichtingen. Bij het ontwerpen van plattegronden kan ik echt een verschil maken door helderheid te scheppen in complexe informatie, door te filteren wat belangrijk is en accenten te leggen op de juiste details.”

 

Weten wat wij voor jou kunnen bieden?

Of je nu op zoek bent naar opvallende grafische ontwerpen, een nieuwe merkidentiteit of een winnende presentatie voor een aanbesteding, House of Graphic Design biedt de creatieve oplossingen die je nodig hebt. Wil je meer weten over wat House of Graphic Design voor bedrijven kan betekenen? Neem hier contact met ons op!

 

Nieuwsbrief

Wil je onze nieuwsbrief ontvangen? Krijg maandelijks updates over onze projecten en ons team.