ClickCease

Tip 1: laat je leiden

Waar ga je over schrijven als je iets op papier wilt verkopen aan een opdrachtgever? Je schrijft over de dingen die hij graag wilt horen en waarvan jij denkt dat ze belangrijk zijn voor deze opdracht.

Ben niet eigenwijs

Bij plannen (PKV/EMVI) die ik review hoor ik vaak het argument dat de opdrachtgever een onderwerp ook belangrijk vindt, dat niet in de leidraad is genoemd. Mijn klant weet dit uit ervaring.

Ik adviseer altijd om strikt de leidraad aan te houden en geen onderwerpen zelf toe te voegen. Hieronder mijn uitleg waarom het goed is om je opdrachtgever te vertrouwen in wat hij opgeschreven heeft.

Volg exact de leidraad

Als je een kwaliteitsplan (PKV/EMVI) moet schrijven voor een aanbesteding, dan is de bovenste strategie niet per se de beste. Hoezo niet, zal je je afvragen. Drie redenen waarom je bij een aanbestedingsplan niet teveel af moet gaan op de dingen die jij weet over je opdrachtgever of het product dat je aanbiedt:

  1. Bladzijden zijn beperkt. Vaak is er een maximum aan bladzijden opgegeven waaraan jouw kwaliteitsplan aan moet volden. Naast dat je zeer compact moet schrijven is het daarom ook raadzaam om alleen maar de zaken op te schrijven die gevraagd worden door de opdrachtgever. Als je zaken gaat opschrijven die niet gevraagd zijn, dan geef je automatisch minder ruimte aan zaken die wel nadrukkelijk door de opdrachtgever zijn gevraagd. Deze onderdelen kan je dan minder uitwerken dan de concurrent, waardoor je op achterstand raakt. Zo ga je op een efficiënte manier met je bladzijden om.
  2. Leidraad is al geschreven. De meeste opdrachtgevers denken uitgebreid na over wat ze van inschrijvers willen weten. Vaak huren ze een bureau in om hen te begeleiden. Je kan er dan ook vanuit gaan, dat ze er goed over na hebben gedacht en ze deze onderwerpen écht behandeld willen zien.
  3. Beoordelen op leidraad. De beoordelaars beoordelen een plan op de EMVI-criteria uit de leidraad. Zorg dan ook dat je deze punten allemaal behandeld hebt in je plan. Als je deze punten goed wilt uitwerken, is er vaak geen ruimte meer voor andere zaken. Gevaar is dan ook dat je dingen gaat toevoegen die niet beoordeeld worden en punten vergeet die wel gevraagd worden.

Meer tips? Stuur een mail naar info@houseoftenders.nl en we sturen je iedere maand een tip waarom jij mee kan winnen.